Saturday, June 8, 2013

Early Morning Photography

Bestemte meg for å ta en tur ut idag tidlig. Nærmere bestemt halv seks om morran. Kunne jeg finne noe interessant på denne tiden av døgnet på en lørdag?


Stod opp 04.45, og var klar til dyst ca 05.30. Det var faktisk mye lysere enn jeg hadde trodd såpass tidlig. Allerede da jeg stod opp hadde sola gått meg i forkjøpet og stått opp før meg, så fikk ikke helt følelsen av "grytidlig" må jeg innrømme. Eneste forskjellen var at kroppen var i en slags sovemodus, og ikke helt klar for en gåtur på 3 timer. Men uansett. Har hatt lyst til å prøve dette en stund. Og tror jeg kommer til å gjøre det mer. Muligens enda tidligere på grunn av lyset, eller vente til etter sommeren når sola står opp senere.

En annen ting er at det er lørdag. Så med andre ord, veldig lite folk i gatene. Lyset var heller ikke spesielt spennende. Men som sagt, tror jeg kanskje en litt annen tid på året vil lønne seg, samt en hverdag hadde vært mye mer spennende, med folk som løper rundt og skal rekke jobb. Uansett har jeg bevist for meg selv at jeg overlevde den tidlige oppvåkningen, selv om det er ca 5t tidligere enn vanlig :p

Må også nevne at jeg tok en del bilder med mitt analoge kamera, Olympus OM 2, så må vente et par uker på fremkalling før jeg får se bildene (noe av sjarmen med film). Bildene får da ligget og mørnet seg som det heter. Man ser altså annerledes på sine egne bilder etter det har gått en stund (typisk en mnd), og klarer å være mer kritisk. Av og til kan man finne igjen bilder man ikke var fornøyd med da man tok dem, men som etter mørning faktisk kan være ganske bra.

Et par bilder må til.

Første her er fra Nationaltheatret togstasjon. Vi ser her siluetten av person i midten av bildet. Alene på perongen. Kanskje han venter på toget etter å ha jobbet hele natten, eller kanskje ikke?


Bilde nr 2. Når gatene er tomme, får man mer tid til å se hva som faktisk er i butikkvinduene.


No comments:

Post a Comment